Ingen har väl vid det här lagt missat att telefontillverkaren Samsung i fjol var tvungen att återkalla en telefon i telefonserien Galaxy Note – men tur är väl att kundernas förtroende för tillverkaren trots detta inte har sinat.
Att byta ut sitt mobilbatteri när telefonen krånglar är ett vanligt knep för att blåsa nytt liv i luren och på så vis förlänga dess livslängd med några år till. Tyvärr var det ett knep som inte riktigt fungerade med Galaxy Note 7 telefonen, den lanserades nämligen med ett tillverkningsfel som fick telefonens batteri att explodera – vilket sedermera gjorde att hela serien med Note 7 återkallades då detta uppdagades inte bara skedde i enstaka fall. Därför valde man att te detta beslut, även om batteriproblem i den här volymen faktiskt är otroligt ovanligt.
”– Batteriproblem är extremt ovanligt, säger Donal Finegan, kemiingenjör vid University College London, till Forbes. – Trots att det är exceptionellt ovanligt så skapar alla tänkbara fel mycket uppmärksamhet i media och kan därför påverka ryktet för en produkt som förlitar sig på batteriet” läs mer hos Metro.
Innan telefonmodellen återkallades hann företaget Samsung dock hamna i blåsväder. Till exempel berättar Dagens Industri om hur en man i USA valde att stämma elektronikjätten. Detta efter att hans sprillans nya Note exploderat utan förvarning i byxfickan på honom. Dagen efter att stämningsansökan lämnades in så valde företaget dock att återkalla telefonen, så om mannen fick gå vidare med sin stämning, det förtäljer inte historien.
Inte tappat förtroende
Även om man skulle kunna tro att en exploderande telefon skulle komma att minska förtroendet för tillverkaren hos konsumenterna så har det inte gjort det för Samsungs del. Enligt ComputerSweden har skandalen med Galaxy Note 7 nämligen inte skadat företagets varumärke nämnvärt. Vad man i den artikeln hänvisar till är en undersökning som man gjort hos Samsungs kunder och den visar att man än idag är lika lojala som man var innan – och det även om man hade hört talas om skandalen eller inte.
Samsungs exploderande telefon
Ingen har väl vid det här lagt missat att telefontillverkaren Samsung i fjol var tvungen att återkalla en telefon i telefonserien Galaxy Note – men tur är väl att kundernas förtroende för tillverkaren trots detta inte har sinat.
Innan telefonmodellen återkallades hann företaget Samsung dock hamna i blåsväder. Till exempel berättar Dagens Industri om hur en man i USA valde att stämma elektronikjätten. Detta efter att hans sprillans nya Note exploderat utan förvarning i byxfickan på honom. Dagen efter att stämningsansökan lämnades in så valde företaget dock att återkalla telefonen, så om mannen fick gå vidare med sin stämning, det förtäljer inte historien.
Inte tappat förtroende
Även om man skulle kunna tro att en exploderande telefon skulle komma att minska förtroendet för tillverkaren hos konsumenterna så har det inte gjort det för Samsungs del. Enligt ComputerSweden har skandalen med Galaxy Note 7 nämligen inte skadat företagets varumärke nämnvärt. Vad man i den artikeln hänvisar till är en undersökning som man gjort hos Samsungs kunder och den visar att man än idag är lika lojala som man var innan – och det även om man hade hört talas om skandalen eller inte.